Piramida żywieniowa - Osasuna

26.05.2023

Piramida żywieniowa


To graficzne przedstawienie zasad zdrowego żywienia, które ma na celu ilustrowanie promocji różnych grup żywności w diecie.

Jak czytać piramidę?

Przedstawienie w postaci piramidy  pomaga w zrozumieniu, jakie produkty powinny być spożywane w większych ilościach, a jakie w mniejszych ilościach, aby zapewnić odpowiednie składniki odżywcze i utrzymać zdrowy styl życia na długie lata. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.

Co znajduje się  w piramidzie?

  • Aktywność fizyczna podstawa piramidy, skierowana jest na potrzebę codziennego ruchu, wpływa to na sprawność umysłu jak również na kondycję fizyczną oraz na sylwetkę.
  • Owoce i warzywa -spożywanie ich powinno być różnorodne ponieważ dostarczają soli mineralnych, błonnika i są bogatym źródłem witamin.
    Należy pamiętać o właściwych proporcjach:
    ¾ warzywa i ¼ owoce.
  • Produkty zbożowe takie jak chleb, makaron, ryż, płatki owsiane, kasze, które stanowią podstawę zdrowej diety. Zaleca się spożywanie ich w większych ilościach, gdyż są one bogate w węglowodany, błonnik, skrobię,  witaminy z grupy B oraz minerały.
  • Nabiał (mleko i przetwory mleczne) takie jak mleko, jogurt, ser, kefir, które są bogate w wapń, białko i inne składniki odżywcze. Zapotrzebowanie występuje w okresie intensywnego wzrostu czyli u nastolatków. Osoby które nie spożywają produktów mlecznych, mogą wybierać alternatywne źródła, takie jak napoje roślinne wzbogacone w wapń.
  • Produkty białkowe zarówno roślinne(np. fasola, soczewica, orzechy, nasiona) jak i zwierzęce (mięso, drób, ryby, jaja). Białko jest niezbędne do budowy i naprawy tkanek oraz dla wielu funkcji w organizmie.
  • Tłuszcze główne źródło energii

Tłuszcze roślinne  nienasycone kwasy tłuszczowe konieczne dla prawidłowego rozwoju dzieci, mają duże znaczenie w prawidłowej diecie

Tłuszcze zwierzęce spożywane w umiarkowanych ilościach.
Zaleca się spożywanie tłuszczów roślinnycholejów: słonecznikowego, sojowego, rzepakowego, a także oliwy z oliwek oraz miękkich margaryn wysokiej jakości.

  • Woda stanowi ok. 60 % masy ciała dorosłego człowieka, jest jednym z najważniejszych składników organizmu człowieka. Dorosły człowiek powinien wypijać dziennie około 2 l, natomiast dzieci w wieku szkolnym  i młodzież  co najmniej 1,5 l dziennie.

Należy unikać SOLI i CUKRÓW .

  • Sól zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia, a także nowotworu żołądka. Sól możemy zastępować np. ziołami.
  • Cukier nadaje smak potrawom i napojom. Należy kontrolować  ze względu na kaloryczność, ponieważ może wpływać na powstawanie otyłości i próchnicy zębów.

Źródło: https://www.gov.pl/web/psse-wrzesnia/piramida-zdrowego-zywienia-dla-dzieci

Złóż deklarację w placówce

Poznań Jastków